HOW TO STOP ON A TRAFFIC LIGHT

9:47:00 PM

assalamualaikum.
selamat sejahtera.

pada malam yang hening dan tatkala otak ku diserang virus spinning gasing a.k.a pening kepale, aku menggagahkan jari jemari untuk menukilkan 1 entry untuk hari ini. haha. sungguh puitis introduction aku.

kali ni aku nak share dengan rakan-rakan sekalian, cara untuk stop dekat traffic light ni. bagi yang dah tahu takpela.. ini khas untuk orang-orang yang belum tahu. kebanyakan traffic light yang terdapat di tanah melayu ni menggunakan sensor. so bila sensor ni detect ade kenderaan, lampu akan bertukar hijau mengikut turutan nya. tapi bila kenderaan tiada, ia akan bypass, haha. korang paham ke tidak aku pon tak tawu. aku pon dah pening ni. dalam bahasa mudah nye, korang jangan la berhenti terlampau jauh dari garisan putih tu kerana sensor berkenaan berkemungkinan besar tidak dapat detect kenderaan anda, so, lampu takkan bertukar hijau.

aku mengadakan entry ini kerana, aku penah kene sekali hari itu. kereta yang dipandu seorang manusia ini berhenti agak jauh dari sensor berkenaan, jadi aku yang menunggan kenderaan beroda dua terpaksa ke depan untuk men-detect-kan kehadiran aku kepada sensor berkenaan. tetapi akibat saiz aku yang sedikit kecil agak susah sensor berkenaan untuk detect aku. so, 3, 4 kali jugak lah terlepas hijau. nasib baik ade sebuah kereta mencilok masuk dan terus menerpa ke depan.

oleh hal yang demikian, janganlah anda menjadi terlampau skema dengan berhenti sebelum garisan putih. haha

pesanan penaja : aktipas sepapan.

You Might Also Like

15 kutukan membina...

  1. oh nice sharing! hihihi. kami baru start bwak keta sndri, dok gerun lagi atas jalan, hahaaa.

    ReplyDelete
  2. fathiahRAIHANA : haha.. lame2 okey la tu.
    :)

    ReplyDelete
  3. owh, baru lah tau. ayh mimi pon kdg2 tu suka berhenti jauh2.

    nice info :))

    ReplyDelete
  4. nice info... aku pun baru tau pasal benda nih.. kalau x men hentam je atas jalan. xbrhenti di tempat yang btul je slalu.. huhu

    CERITA KEDAI KOPI aka JOMKONGSISTORY

    ReplyDelete
  5. mimiey : erm2.. xelok brenti jauh2. haha.

    jomkongsistory : sila berenti di tempat yang betul la lain kali. haha.
    :)

    ReplyDelete
  6. thank youu :)

    memang dah tau sebelum ni. abah dah pesan awal-awal.

    selagi tayar tak kena line, selagi tu tak puas hati. HAHA :P

    ReplyDelete
  7. hanisah safian : same2. haha. kene line baru puas ati ea.
    :P

    ReplyDelete
  8. jangan terlajak sudah..hehe
    nak lagi baik..kalau dah bertukar kuning tu jangan berhenti..tekan minyak lagi kasi lepas.haha

    ReplyDelete
  9. arra ahmad : bukan setakat kuning arra, merah pon pecut lagi. haha.
    :P

    ReplyDelete
  10. dah aku dh komen ni.lenkali aku baca betul betul.

    ReplyDelete
  11. eh eh..baru tau..makaseh la atas info berguna ni.. :)

    ReplyDelete
  12. tapinyeee... time malam,,, dah pijak2 dah sensor tu.. tak kehijau2 jugak -.-''

    bengang pun ade.. last2,,, potong *malam,, takde keta :D

    ReplyDelete
  13. aiman isa : haha. malam special kes..

    ReplyDelete